Menu
RSS

Viber seleo

Πέρα από τις διαπιστώσεις για τη Θεσσαλονίκη

  • Γράφτηκε από τον 

Αφορμή γι αυτό το κείμενο υπήρξε μια πρόσφατη παρατήρηση μου, σε ένα απ΄ τα πιο περίβλεπτα σημεία του ιστορικού κέντρου. Απέναντι από την είσοδο του Ασύλου του Παιδιού, λίγο πάνω από την Εγνατία, στη λωρίδα πρασίνου που βρίσκεται κατά μήκους των υπολειμμάτων του τείχους, οι ξένοι ρομά που … δραστηριοποιούνται στα φανάρια γύρω από το Σιντριβάνι έχουν στήσει ένα μικρό τσαντίρι.

Του Φάνη Ουγκρίνη

Στη σκιά ενός θάμνου έχουν εγκαταστήσει μια κατασκευή από νάιλον και ξύλα, όπου προφανώς αποθηκεύουν τα εργαλεία της εργασίας τους. Η Θεσσαλονίκη απέκτησε ακόμη ένα αξιοθέατο, ακόμη ένα δείγμα της ουσιαστικής αδιαφορίας που διακρίνει τη διοίκηση του Δήμου. Δε πα’ να τρέχει ο ακούραστος αρμόδιος αντιδήμαρχος στα πέρατα του κόσμου, ώστε να προωθεί την πόλη μας στην παγκόσμια τουριστική αγορά. Η προσπάθεια του πάει στο βρόντο όταν οι επισκέπτες πέφτουν αναπόφευκτα στις δεκάδες παρόμοιες εικόνες που συναντούμε παντού.

Ο δήμαρχος όμως δε στερείται απλώς οργανωτικών ικανοτήτων, μα και ενός συνεκτικού και υλοποιήσιμου σχεδίου για την πόλη, παραμένοντας σε τετριμμένες διαπιστώσεις. Αδιαφορεί για ένα μακροπρόθεσμο πλάνο με ενδιάμεσες φάσεις, το οποίο θα δημιουργήσει μια πόλη-πόλο έλξης για τόση νέους και στοιχείο περηφάνιας για τους κατοίκους της. Η πρόσφατα κατατεθείσα πρόταση της δημοτικής αρχής για αναθεώρηση του ΓΠΣ της πόλης αποτελεί σαφή ένδειξη αυτής της αδιαφορίας. Δυστυχώς, το προτεινόμενο ...master plan του Δήμου δεν είναι παρά μια συρραφή παλιών μελετών, και κατά συνέπεια αποτελεί διαιώνιση του παγιωμένου(?) πλέον επαρχιωτισμού μας.  Παρακάτω θα ήθελα να παραθέσω κάποιες προσωπικές επισημάνσεις και εναλλακτικές απόψεις.

1.Δυστυχώς και αυτό το προτεινόμενο πολεοδομικό σχέδιο δεν βασίζεται σε κυκλοφοριακή μελέτη, συνεπώς οι σχετικές προτάσεις δεν διαθέτουν τεκμηρίωση. Πιο λογική πχ μοιάζει η πεζοδρόμηση των οδών Κομνηνών, Κ.Ντηλ και Π.Μελα (σκιασμένες, μικρού μήκους και με έντονη παρουσία επιχειρήσεων εστίασης), η αμφιδρόμηση της Σβώλου (έως την Εθν.Αμύνης) και η μετατροπή των Αριστοτέλους και Αγ.Σοφίας σε κάθετους άξονες ήπιας κυκλοφορίας (οι οποίοι θα πεζοδρομούνται τα σαββατοκύριακα και τις αργίες).

2.Ο Δήμος απαξιώνει την πρόταση για υπογειοποίηση της Λ.Νίκης, εισηγούμενος απλώς μονή κατεύθυνση της. Ως γνωστό, το κρηπίδωμα της παλιάς παραλίας είναι κατασκευασμένο με προδιαγραφές 1880 και άρα εντελώς ακατάλληλο για τα φορτία και καταπονήσεις που υφίσταται σήμερα. Συνεπώς η κατασκευή ενός ισχυρού τοιχίου αντιστήριξης κατά μήκους του παλιού κρηπιδώματος είναι απολύτως επιβεβλημένη, και μπορεί θαυμάσια να συνδυαστεί με την κατασκευή μιας εφαπτομένης αμφίδρομης καλυπτόμενης λεωφόρου, όπως ορθά προτείνει το ρυθμιστικό.

3.Οι μελετητές δεν διατυπώνουν πρόταση για το ανενεργό δίκτυο του ΟΣΕ, όπως και για τις κοίτες των ρεμάτων ανατολικά, όπου θα μπορούσε να λειτουργήσει εκτενές δίκτυο τραμ προς τα δυτικά και μεταξύ Τούμπας-Καλαμαριάς.

4.Δεν διατυπώνεται οποιαδήποτε πρόταση για νέους χώρους στάθμευσης των κατοίκων του κέντρου, όπως πχ υπό την πλατεία Ελευθερίας (στο τμήμα μεταξύ Καλαποθάκη και Λ.Νίκης). Κι ούτε λόγος φυσικά για αναμόρφωση των –μόνο κατ’ όνομα-πλατειών του κέντρου.

5.Φαίνεται πως έχει λησμονηθεί από τους αρμοδίους και η διαπλάτυνση του εναπομείναντος τμήματος της οδού Λαγκαδά, το οποίο αποτελεί σύνορο των δήμων Θεσσαλονίκης και Νεαπολέως, ή άλλες διανοίξεις (Γιαννιτσών, Διογένους Αγ.Δημητρίου κλπ).

6.Δε φαίνεται να υπάρχει στη μελέτη η σκέψη για κατεδαφίσεις απαξιωμένων κτιρίων σε ιδιαίτερα πυκνοδομημένες περιοχές (πχ βόρεια της Β.Όλγας, ώστε να δημιουργηθούν εκεί ανοικτοί χώροι αναψυχής και στάθμευσης) ή δίπλα σε αρχαιολογικούς χώρους (πχ Πλ. Ναβαρίνου, Πλ.Δημοκρατίας, Καφαντάρη, Βυζαντινό λουτρό Ολυμπιάδος κλπ).

7.Δεν προτείνεται από τον Δήμο η έκδοση αποφάσεων του αρμοδίου ΣΧΟΠ για την υλοποίηση θεματικών επαγγελματικών περιοχών, οι οποίες θα μπορούσαν να ενισχυθούν συνδυαστικά από το ΕΣΠΑ Κ.Μακεδονίας. Ενδεικτικά αναφέρω τη συγκέντρωση εργαστηρίων επιπλοποιίας σε τμήμα της Φιλίππου, την μεταφορά εργαστηρίων αργυροχρυσοχοΐας στο Μπεζεστένι, τη λειτουργία επιχειρήσεων υψηλής προστιθέμενης αξίας (εφαρμογές πληροφορικής, εργαστήρια γενετικής, μονάδες 3dprinting, εργαστήρια ποιοτικού ελέγχου, παραγωγή ηλεκτρονικών εξαρτημάτων, χημικά εργαστήρια κλπ) σε κενά βιοτεχνικά κτίρια της Βαλαωρίτου, της Πτολεμαίων και των κάθετων οδών τους.

8. Θα ήταν χρήσιμη η αναθεώρηση των συντελεστών δόμησης για τις ιδιαίτερα πυκνοδομημένες περιοχές (πχ δυτικά της Κ.Καραμανλή, Ξηροκρήνη κλπ), όπου θα μπορούσαν να θεσπιστούν κίνητρα ύψους για αντικατάσταση απαρχαιωμένων οικοδομών από νέες, με μικρότερη κάλυψη επιφανείας.

9.Ως συνήθως, οι μελετητές αδιαφορούν για τις οδούς άνωθεν της Εγνατίας. Πχ για την Κασσάνδρου, δεν αναφέρεται κάτι σχετικό με ανάδειξη του Αλατζά Ιμαρέτ, για μεταφορά του αντλιοστασίου της ΕΥΑΘ και για ανάδειξη των αρχαιοτήτων βόρεια του ΙΝ Αγ.Δημητρίου, όπως το ίδιο ισχύει για τις αρχαιότητες της Αντιγονιδών, ή για την ελληνιστική κιονοστιχία των Μαγεμένων στην πλατεία δικαστηρίων. Γενικώς η δημοτική πρόταση χαρακτηρίζεται από ασάφεια σε θέματα αρχαιολογικών περιπάτων και στερείται εισηγήσεων περί ορόσημων άλλων πολιτισμών (ρωμαϊκού, οθωμανικού, ιουδαϊκού).

10.Η μελετητική πρόταση για την περιοχή των Λαχανόκηπων, το πλέον σημαντικό αναξιοποίητο κομμάτι γης εντός των ορίων του Δήμου, πάσχει σοβαρά. Στην πρώτη ζώνη της συνθήκης Σεβέζο προτείνεται η κατασκευή εμπορικού κέντρου, η περιγραφή του οποίου φαίνεται να παραπέμπει σε… γιουσουρούμ. Το ζήτημα με την συγκεκριμένη τοποθεσία βρίσκεται στο ότι η πάλαια εγκατάσταση των βυρσοδεψείων εκεί έχει μολύνει δραματικά τον θαλάσσιο πυθμένα μα και το παράκτιο έδαφος. Συνεπώς, απαιτείται κολοσσιαίο κόστος εξυγίανσης του εδάφους, ή/και κάλυψη του από σκυρόδεμα, σύμφωνα με εισηγήσεις επιστημόνων. Μια τέτοια επένδυση δεν συνάδει με την προτεινομένη από τους μελετητές χρήση της τοποθεσίας, άρα η αξιοποίηση της περιοχής μάλλον θα πρέπει να συσχετιστεί με κάποια άλλη σχετική επένδυση, όπως είναι η παραχώρηση του ΟΛΘ. Περαιτέρω, η πρόταση χρήσης γης για κατασκευή κτιρίων κατοικιών στην ζώνη μεταξύ των σιδηροδρομικών γραμμών και της οδού Γιαννιτσών πάσχει α) επειδή η γειτνίαση της με τον υποβαθμισμένο Δενδροπόταμο δεν θα την καταστήσει ελκυστική σε επενδυτές και β) επειδή το σημείο ενδείκνυται για την κατασκευή υψηλής ποιότητας, υπερσύγχρονων πολυώροφων εμβληματικών κτιρίων, όπου θα στεγαστούν επαγγελματικές δραστηριότητες σχετικές κυρίως με τη ναυτιλία και τα logistics. Η προτεινόμενη αυτή λύση προσφέρει φυσικά θεαματικές αναπτυξιακές δυνατότητες και για τον χειμαζόμενο οικοδομικό κλάδο της πόλης.

Οι παραπάνω δέκα σκέψεις μου είναι η μικρή προσωπική συνεισφορά μου στα πλαίσια του γόνιμου διαλόγου που εξελίσσεται συνεχώς μέσα στην κοινωνία της Θεσσαλονίκης, ενός διαλόγου που ευκταίο είναι να εμπλουτιστεί με πολλές ιδέες και επιχειρήματα. Όπως και να το κάνουμε, ο Μπουτάρης-γερός να είναι-θα είναι δήμαρχος μέχρι το 2019. Τρία χρόνια είναι πάρα πολλά για να μείνουμε αδρανείς και σιωπηροί πάνω σε ενέργειες του, οι οποίες θα επηρεάσουν το κοινό παρόν και μέλλον μας για τις επόμενες δεκαετίες.

 

 

 

επιστροφή στην κορυφή
  • 1
  • 2
  • 3
Prev Next

Seleo.gr All Rights Reserved. Hosted by Hostdog - Φιλοξενία ιστοσελίδων