Menu
RSS

O δήμαρχος Μυκόνου, Κ. Κουκάς στο Seleo: Δεν ανακαλύφθηκε στη Μύκονο η φοροδιαφυγή

O δήμαρχος Μυκόνου, Κωνσταντίνος Κουκάς, είναι ο νεότερος άντρας δήμαρχος στην Ελλάδα και έχει στα χέρια του, την «βιτρίνα» της Ελλάδος που βλέπουν πάνω από 2 εκατομμύρια επισκέπτες κάθε χρόνο. Ο Κωνσταντίνος Κουκάς, μιλάει στο Seleo καταρρίπτει κάποιους μύθους που υπάρχουν για την Μύκονο και μιλάει για τις προσπάθειες που κάνουν ως δήμος για τις επισκέψεις μεγάλων σταρ στο νησί. 

Ο Κωνασταντίνος Κουκάς, είναι 34 ετών, πράγμα που τον κάνει τον νεότερο δήμαρχο της χώρας. Είναι βέρος Μυκονιάτης και θαυμάζει το νησί του και αυτό που λατρεύει περισσότερο στη Μύκονο, είναι κάτοικοι της. Είναι δικηγόρος, ενώ έχει και το πτυχίο Φιλολογίας και Πολιτισμού των Παρευξείνιων Χωρών της Σχολής Κλασικών & Ανθρωπιστικών Επιστημών. Για δυο χρόνια έχει εργαστεί στο Υπουργείο Εσωτερικών και στο Υπουργείο Δημόσιας Τάξης, έχοντας συμβουλευτικές υπηρεσίες. Ως δικηγόρος έκανε την πρακτική του άσκηση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, αλλά γύρισε στο νησί του, θέλοντας να δοκιμάσει τη ζωή σε αυτό και μετά να αποφασίσει αν θα φύγει πάλι. Ωστόσο οι δεσμοί με το νησί του πλέον είναι ισχυροί, καθώς μετά την ενασχόληση του με την περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, το 2014 εκλέχθηκε δήμαρχος Μυκόνου. 

Μιλώντας στο Seleo, στο πλαίσιο της επίσκεψης του στη Θεσσαλονίκη για το συνέδριο της ΚΕΔΕ, διευκρινίζει πως η Μύκονος δεν είναι μόνο για τους εύπορους. Τον «μύθο» αυτόν καταρρίπτει, βασιζόμενος σε μια παρεξήγηση που γίνεται συνήθως από τους επισκέπτες. Επίσης, δίνει απάντηση στα σχόλια για την χαλαρή αστυνόμευση της Μυκόνου και για την διακίνηση ναρκωτικών. «Τίποτα δεν είναι τυχαίο, η επίσκεψη ενός μεγάλου σταρ θέλει προετοιμασία και προσπάθεια» επισημαίνει για την παρέλαση των σταρ που γίνεται κάθε καλοκαίρι στη Μύκονο. 

Συνέντευξη στον Θεολόγο Ηλιού

Θέλω να μου περιγράψετε την Μύκονο, μέσα από τα δικά σας μάτια.

Είναι ένα νησί που το προίκισε η φύση με το αιγαιοπελαγίτικο φως, τις  όμορφες παραλίες και ένα μοναδικό παραδοσιακό οικισμό και  που οι κάτοικοί της  με πολύ ζεστασιά και αγάπη υποδέχονται κάθε χρόνο εκατομμύρια τουρίστες από όλο τον κόσμο. Η αλήθεια είναι ότι όποιος έρχεται σε αυτό το νησί από την πρώτη στιγμή αισθάνεται μία θετική ενέργεια , αποκτά μία ευχάριστη διάθεση .Πιθανώς αυτή η ενέργεια να συνδέεται με το ιερό νησί της Δήλου, το οποίο είναι στα όρια της δυτικής μας περιφέρειας. Πιθανώς να είναι το όλο κλίμα και η κουλτούρα του νησιού. Σε κάθε περίπτωση η Μύκονος είναι μία και μοναδική.

Τι άνθρωποι είναι οι Μυκονιάτες;

Οι Μυκονιάτες είναι ξεχωριστός και ιδιαίτερος πληθυσμός. Είναι αυτοί που έχουν πετύχει το νησί μας να συγκαταλέγεται στους πρώτους παγκόσμιους τουριστικούς προορισμούς. Βέβαια, είναι τυχεροί γιατί ο Θεός τους  έδωσε ένα ευλογημένο τόπο, αλλά οι ίδιοι δούλεψαν σκληρά και όλο αυτό το αξιοποίησαν με πολύ αποτελεσματικό τρόπο. Είναι εργατικοί, οικογενειάρχες, με αρχές και σεβασμό στον κάθε φιλοξενούμενο και κυρίως στον τόπο τους. Χωρίς τους Μυκονιάτες, η Μύκονος δεν θα ήταν αυτό που είναι. 

Υπάρχει μια αίσθηση όμως, ότι η Μύκονος είναι ένα νησί για «λίγους».

Θεωρώ ότι είναι μια άποψη που δεν ανταποκρίνεται  στην αλήθεια, με την έννοια ότι η Μύκονος έχει πάρα πολλές επιλογές και κινείται σε πολλές ταχύτητες. Βεβαίως η  κάθε επιλογή έχει την αντίστοιχη διαβάθμιση και διακύμανση τιμών. Η παρεξήγηση γίνεται, γιατί, αρκετοί από τους επισκέπτες μας, έρχονται στο νησί και θέλουν να πάνε στα πιο ακριβά ξενοδοχεία, εστιατόρια και  μπαρ. Είναι αυτά που συνήθως διαβάζουν στα περιοδικά και στο διαδίκτυο και φυσικά είναι τα πιο ακριβά από ότι ο μέσος όρος. Όμως και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη αν πας στα καλύτερα μαγαζιά, θα πληρώσεις πιο ακριβά, από το μέσο όρο. Ωστόσο, αυτό που έχει μεγάλη σημασία, είναι ότι στη Μύκονο, οι τιμές ανταποκρίνονται στην ποιότητα παροχής υπηρεσιών. 

Το καλοκαίρι ζει η Μύκονος σε δικούς της «ρυθμούς» ;

Όπως κάθε κορυφαίος τουριστικός ρυθμός κινείται στους ρυθμούς της ψυχαγωγίας, της διασκέδασης και της ποιότητας που απαιτούν τα εκατομμύρια των επισκεπτών της.  Καταλαβαίνετε ότι αυτό δεν εύκολο σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία και η εικόνα των VIP και των πολυτελών διακοπών ξενίζει και ενοχλεί πολλούς. Αυτό είναι όμως  κάτι που πρέπει να το κάνουμε, γιατί -πολύ απλά- αυτή είναι η δουλειά μας: να είναι ευχαριστημένοι οι επισκέπτες μας. Στην ιδιωτική οικονομία του νησιού όλα είναι θέμα προσφοράς και ζήτησης. Οι επιχειρηματίες και οι Μυκονιάτες πληρώνουν τους φόρους τους, προσφέροντας με αυτόν τον τρόπο στην Ελλάδα. 

Υπάρχουν βέβαια και οι εξαιρέσεις. Κάποια μεμονωμένα περιστατικά που γίνονται πρώτο θέμα.

Εάν εννοείται τη φοροδιαφυγή για να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας αυτή ήταν -και σε μικρότερο βαθμό είναι -μία διαχρονική εθνική συνήθεια, δεν την ανακαλύψαμε στη Μύκονο. Όπως στην Ελλάδα, έτσι και στο νησί, μερικοί αρέσκονται στο να φοροδιαφεύγουν, ιδίως σε αυτές τις εποχές που η φορολογικές και οι ασφαλιστικές επιβαρύνσεις  είναι εξοντωτικές. Είναι κάτι που πρέπει να περιοριστεί στο μεγαλύτερο βαθμό για λόγους και ισονομίας και ηθικής τάξης, απέναντι στην πλειοψηφία των συμπολιτών μας.  Όπως βλέπετε δεν μασάω τα λόγια μου, από την άλλη όμως αυτοί που κουνάνε στους Μυκονιάτες το δάκτυλο πρέπει κάποια στιγμή να αναλογιστούν το μέγεθος της διαφήμισης και την ενίσχυση της διεθνούς εικόνας της χώρας από τη Μύκονο. Να τα λέμε όλα.

Πως νιώθετε που έχετε στη πλάτη σας την «βιτρίνα» της Ελλάδος;

Σε κάθε μεγάλο τουριστικό προορισμό, ο δήμαρχος μπορεί να εκλέγεται από τους δημότες του, όμως έχει υποχρέωση να είναι δήμαρχος για τους πάνω από 120 χιλιάδες τουρίστες που είναι στο νησί την ημέρα σε περιόδους αιχμής.  Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι παρότι  ο δήμος Μυκόνου επιχορηγείται για τους  12 χιλιάδες κατοίκους του, πρέπει να έχει υποδομές που θα μπορούν να υποστηρίξουν τον πληθυσμό μιας  μεγαλούπολης. Θα σας πω μόνο ότι στο σύνολο της τουριστικής περιόδου  φιλοξενούμε περίπου 2 εκατομμύρια επισκέπτες.

Έχετε δηλώσει ότι θέλετε να ανταγωνίζεστε αντάξια παγκόσμιους τουριστικούς προορισμούς.

Η Μύκονος οφείλει να παρατηρεί και να μελετά όλες τις πρακτικές και τις δράσεις των μεγάλων διεθνών τουριστικών προορισμών. Και το κάνει με πολύ συστηματικό και ουσιαστικό τρόπο, οφείλω όμως να διευκρινίσω και με μεγάλη αυτοπεποίθηση  γιατί έχει μοναδικά συγκριτικά πλεονεκτήματα.

Τι σας προβληματίζει στο νησί;

Αυτό που με προβληματίζει περισσότερο, είναι ότι το νησί μας δεν μπορεί να αντέξει περισσότερους επισκέπτες από ότι έρχονται, λόγω των υπαρχουσών υποδομών, της περιορισμένης κρατικής χρηματοδότησης  και του σεβασμού μας στους δεδομένους φυσικούς πόρους.  Η μόνη σοβαρή και βιώσιμη λύση για να αντιμετωπίσουμε αυτούς τους περιορισμούς είναι η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.

Υπάρχει ένα «μύθος» ότι στην Μύκονο η αστυνόμευση είναι χαλαρή και ότι πολλά που πολλά που γίνονται κάθε καλοκαίρι δεν τα μαθαίνουμε.

Υπάρχουνε πάρα πολλοί μύθοι που δεν ισχύουν. Η αστυνομία της Μυκόνου, με τους λίγους αστυνομικούς που έχει, κάνει μια πολύ μεγάλη προσπάθεια. Στη Μύκονο υπάρχουν 15 με 17 άτομα μόνιμου προσωπικού, επομένως υπάρχει αναντιστοιχία τον τουριστικό πληθυσμό με την υπηρεσία. Μετακινούνται κάποιοι εποχιακά αλλά και πάλι είναι τόσα πολλά τα περιστατικά, που ενδεχομένως να μην είναι τόσο εμφανής η παρουσία της αστυνομίας σε μερικά μέρη του νησιού.  Γενικά αντιμετωπίζουμε προβλήματα με τις υπηρεσίες, για αυτό αν και δεν το προβλέπει η νομοθεσία, παρέχουμε κατάλυμα και διατροφή σε πληρώματα του ΕΚΑΒ, σε πυροσβέστες, λιμενικούς και μερικούς αστυνομικούς. Το κάνουμε αυτό γιατί αλλιώς δεν προτιμούν να έρθουν στο νησί, καθώς τα ενοίκια είναι ακριβά. 

Η μεγάλη διακίνηση ναρκωτικών, είναι μύθος;

Κοιτάξτε, έχουν γίνει κάποιες συλλήψεις εμπορίας ναρκωτικών. Η αλήθεια είναι ότι  όταν υπάρχει τουρισμός, διασκέδαση και νέος κόσμος, υπάρχει κατανάλωση αλκοόλ και ενδεχόμενα να γίνεται και διακίνηση ναρκωτικών.  Εμείς, ωστόσο, για να συνδράμουμε  το έργο της αστυνομίας, τα δυο τελευταία χρόνια , προσλαμβάνουμε σεκιούριτι να κάνουν περιπολίες στο νησί και να ενημερώνουν την αστυνομία.  Όπως αντιλαμβάνεστε προσπαθούμε με κάθε  πρακτικό τρόπο να ενισχύσουμε το σύνολο των ενστόλων που βρίσκονται στο νησί μας και που πραγματικά επιτελούν το έργο τους, με φιλότιμο και ευσυνειδησία.

Είναι θέμα μάρκετινγκ που πέτυχε η Μύκονος;

Είναι θέμα κουλτούρας, νοοτροπίας και πάθους. Να  σας ενημερώσω ότι  από το 1932 είχε τουριστική επιτροπή ο δήμος Μυκόνου, ενώ διατίθονταν  οικονομικοί πόροι στις αθηναϊκές εφημερίδες για να γράφουν για το νησί. Για λόγους καθαρά ιστορικούς  να σας πω ότι τότε το σύνολο των τουριστών σε ετήσια βάση δεν ξεπερνούσε τις  4.000. Βοήθησε και η Δήλος βέβαια, που περνούσαν από την Μύκονο για να πάνε εκεί και οι Μυκονιάτες κέρδιζαν τον κόσμο με την φιλοξενία τους. 

Επηρέασαν και οι σταρ όμως…

Η καλύτερη διαφήμιση είναι από στόμα σε στόμα. Φυσικά, όταν ένας επώνυμος, επισκέπτεται έναν τόπο και αυτό γίνεται γνωστό, βοηθάει πάρα πολύ. Φέτος το καλοκαίρι που επισκέφτηκε το νησί ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο, η Μαράϊα Κάρεϊ και άλλοι σταρ τέτοιου βεληνεκούς, αποτέλεσε την καλύτερη διαφήμιση που δεν μπορεί να αποτιμηθεί σε χρήμα. Για αυτό και εμείς ως δήμος επιδιώκουμε τέτοιες μεγάλες επισκέψεις. Να είστε σίγουρος ότι τίποτα δεν είναι τυχαίο και ότι η επίσκεψη ενός μεγάλου σταρ θέλει προετοιμασία και προσπάθεια.

Καλείται εσύ ως δήμος τους σταρ;

Γίνονται διάφορα πράγματα, δεν θα σας πω όλα μου τα μυστικά. Αλλά εμείς σε πολλές περιπτώσεις φροντίζουμε πως θα πειστεί να έρθει ένας μεγάλος σταρ στο νησί και πως θα κινηθεί με ασφάλεια στο τόπο μας.

Γνωρίζω ότι κάνετε μεγάλες προσπάθειες επανασύνδεσης του νησιού με την Δήλο.

Είναι από τα μεγάλα μας στοιχήματα, γιατί όπως σας είπα, ενώ περνούν 2 εκατομμύρια κόσμος από τη Μύκονο, στην Δήλο πηγαίνουν 80 με 100 χιλιάδες κόσμο τον χρόνο. Προσπαθούμε πολύ να διαφημιστεί η Δήλος και να αναδειχτεί ο αρχαιολογικός χώρος.

Πως καταφέρατε να γίνεται δήμαρχος τόσο νέος;

Θεωρώ ότι το μεγάλο μου πλεονέκτημα είναι η ηλικία μου. Γενικά ο συνδυασμός μας αποτελείται περισσότερο από νέους ανθρώπους. Το 2014, που έγιναν οι εκλογές, το νησί ήταν σε μια ιστορική του φάση αλλαγής, ο δήμος  είχε σε βάρος του ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, οι πολίτες ζήτησαν αλλαγή και  εμπιστεύτηκαν  ανθρώπους που οι περισσότεροι δεν είχαν ασχοληθεί με την πολιτική παλιότερα. 

Τι έργο θέλετε να αφήσετε πίσω σας;

Θέλουμε να συμβάλουμε με όλες μας τις δυνάμεις ώστε η Μύκονος να είναι πρότυπο εξωστρέφειας, ανάπτυξης και τουριστικού προτύπου σε όλο τον κόσμο, διατηρώντας το σεβασμό της στο φυσικό περιβάλλον και στην πολιτιστική της ταυτότητα.

Η σχέση Μυκόνου – Θεσσαλονίκης πως μπορεί να αναπτυχθεί;

Ο συνδυασμός των ακτοπλοϊκών και αεροπορικών συγκοινωνιών ειδικά το καλοκαίρι καθιστά απρόσκοπτη τη μεταφορά των Θεσσαλονικέων στο νησί μας. Θεσμικά τώρα δεν απευθυνόμαστε τουριστικά στο ίδιο κοινό, όμως θα μπορούσαμε να έχουμε κοινές πολιτιστικές δράσεις, γιατί η Θεσσαλονίκη έχει μεγάλη ιστορία και  έντονη πολιτιστική ζωή . Οι Μυκονιάτες αγαπούν πολύ τους Θεσσαλονικείς και τη Θεσσαλονίκη και αισθάνομαι ότι αυτό είναι αμοιβαίο. Υπάρχει πολύ καλή χημεία, γιατί ο νησιώτης όπως ο Βορειοελλαδίτης και ο Θεσσαλονικιός είναι «έξω καρδιά». Μέσω της συνέντευξις μας, προτρέπω τους αναγνώστες σας, όσους δεν έχουν έρθει, να βρεθούν στο νησί, ακόμα και τους χειμερινούς μήνες που είναι όμορφα και πολύ οικονομικότερα. 

επιστροφή στην κορυφή
  • 1
  • 2
  • 3
Prev Next